Kerst is niet compleet zonder boom én beste wensen

Kerst is niet compleet zonder boom én beste wensen

CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 15 december 2016 - Maar liefst 93% van de mensen geeft aan dit jaar Kerstmis te vieren. De helft vindt Kerst een moment om even bij stil te staan, lief te zijn voor elkaar en na te denken over vrede op aarde. Voor circa één op de tien mensen heeft Kerstmis nog altijd een religieuze betekenis. Zo’n driekwart vindt Kerst daarnaast vooral een gezellig samen zijn, met lekker eten en drinken. Hallmark Cards onderzocht de kersttradities van België onder 6.750 respondenten, waarvan 77% vrouw en 23% man is.

In de stemming komen

Dat Kerst niet behouden is tot twee dagen gezellig samenzijn met familie (81%), gezin (33%) en vrienden (14%) blijkt wel uit de aanloop naar het kerstfeest. Op een schaal van 1 tot 10 scoort de moeite die men doet om het huis in kerstsfeer te brengen een 7,2. Gelukkig doet men dat met veel plezier, want al het gesleur met bomen, kerstballen en sterren wordt ook met een 7,2 gewaardeerd. En het belang van het overbrengen van de beste wensen met Kerst? Dat mag zelfs op een 7,7 rekenen. Het huis in kerstsfeer brengen én het overbrengen van kerstwensen hoort er in de beleving dus helemaal bij.

Een échte kaart met stip op 1

Het liefst brengen we onze beste wensen aan familie (92%), vrienden (88%) en buren (54%) over met een kerstkaart via de post (89%). Zo’n 38% brengt zijn wens ook wel mondeling over als ze de persoon in kwestie zien. Sociale media en e-mail zijn met respectievelijk 24% en 38% een sterk ingeburgerde aanvulling op onze kerstwenskanalen, maar nog steeds geen absolute vervanging. Ook opvallend: dit jaar stuurt 55% van de mensen een kerstkaart op basis van het principe: ‘wie mij stuurt, stuur ik terug’.

Maak het persoonlijk

Op de vraag welke kaarten men het liefst ontvangt, blijkt dat de boodschap het belangrijkst is. Het zijn de woorden van de schrijver die het verschil maken, vindt 55% van de ondervraagden. Niet vreemd dus, dat men soms ook moeite heeft met het bedenken van een tekst. Bijvoorbeeld als iemand je heel dierbaar is (38%) of wanneer iemand het moeilijk heeft (15%). Inspiratie door voorbeelden van anderen wordt gewaardeerd (72%.) En de ultieme beloning voor een zorgvuldig opgestelde tekst? Een positieve reactie van de ontvanger, zegt 18%. Want een ander laten weten dat je aan hem of haar denkt, daar doe je het tenslotte allemaal voor.

Meer weten?

Bovenstaande en nog veel meer inzichten uit de Hallmark kerstenquête vind je terug op onze website. Benieuwd naar de meest favoriete kerstkaarten van Hallmark fans? Je vindt ze hier.