Gevoelens op papier zetten blijkt groot obstakel bij moeilijke momenten

Brussel, 1 maart 2017 – Persoonlijke boodschappen bij belangrijke gebeurtenissen worden enorm gewaardeerd. Bij een nieuw huis, verjaardag of geboorte sturen we daarom vaak een kaart, maar bij moeilijke momenten – zoals kanker - lijkt dat toch iets anders te liggen. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Hallmark onder 2.112 Vlamingen en Nederlanders blijkt dat het merendeel liever een kaart stuurt bij positieve, dan bij negatieve gebeurtenissen. In het bijzonder bij een burn-out, depressie, liefdesverdriet of ontslag ontvangt maar 2 op de 10 mensen een kaart.

In Vlaanderen hangt het er voor 80% van de ondervraagden van af of we de persoon kennen om wel of niet een kaart te sturen. Ruim de helft wil wel graag een kaart sturen om te laten weten dat ze aan een vriend of familielid denken, maar 60% vindt het lastig om bij moeilijke momenten de juiste boodschap op een kaart te schrijven. Jonge mensen (18 - 34 jaar) hebben er het meeste moeite mee om hun gevoel onder woorden te brengen. Verder is 1 op de 10 ondervraagden bang dat de ontvanger hun tekst op een kaart ongepast vindt, of er wordt gewoon niet aan gedacht.

Jan-Willem Koch, Algemeen directeur bij Hallmark Europa: “Uit dit onderzoek, maar ook uit eerdere feedback van consumenten, blijkt dat bestaande kaarten vaak niet de emotionele lading dekken: 70% van ondervraagden vindt de geprinte boodschap op kaarten te algemeen of geeft aan dat ze niet aansluiten bij hun gevoel. Bij ernstige ziekte of een overleden dierbare ontvangen mensen de meeste kaarten, maar situaties zoals een burn-out of depressie lijken gemakkelijk ‘over het hoofd’ gezien te worden. Op zulke momenten is juist óók medeleven en steun zeer gewenst.”

Reality check

Om mensen te inspireren emoties beter te uiten en zo waardevolle relaties te versterken, zijn de Moeilijke Momenten-kaarten van Hallmark ontstaan. De in totaal 36 inspirerende kaarten bevatten teksten die uiteenlopende gevoelens onder woorden brengen, soms serieus, maar ook met lef en zelfs een knipoog. Een deel van de collectie is ontworpen door Claudia Helmons, die zelf aan kanker leed en zich niet altijd begrepen voelde door kaarten met alleen ‘beterschap’ of ‘sterkte’: “Voor, tijdens en na mijn behandelingen ontving ik veel kaarten van familie, vrienden en kennissen. Superlief en fijn dat iemand aan me dacht. Maar met ‘beterschap’-kaarten voelde ik mij niet begrepen. Wie zegt dat ik beter word? Het is natuurlijk ook heel moeilijk om het juiste te zeggen tegen iemand die kanker heeft, want niemand anders voelt alle emoties die deze ziekte met zich meebrengt,” aldus Claudia.

Steun makkelijk afgedaan via WhatsApp of Facebook

9 op de 10 vindt het fijn te weten dat er aan hen wordt gedacht bij moeilijke momenten. Ongeveer de helft van de Vlamingen en Nederlanders krijgt tegenwoordig meer social media-berichten dan kaarten om hen ‘een hart onder de riem te steken’, terwijl 8 op de 10 personen het juist erg fijn vindt een kaart te ontvangen: “Het is persoonlijker dan een snel Facebookbericht.” Een mooie of leuke kaart kan een rotsituatie even doen vergeten, aldus meer dan de helft van de ondervraagden.

Noorderburen worstelen met hun gevoelens

Van diegenen die het moeilijk vinden om een kaart te schrijven voor een negatieve gebeurtenis, worstelt 39% van de Vlamingen met het onder woorden brengen van hun gevoelens. Dit ten opzichte van maar liefst de helft van de Nederlanders. Daarnaast sturen jonge mensen én Nederlandse mannen significant meer kaarten ‘omdat het hoort’.

Over de Moeilijke Momenten-kaarten

De nieuwe Moeilijke Momenten-kaarten van Hallmark – waarvan 9 door Claudia Helmons ontworpen - zijn verkrijgbaar via https://nl.hallmark.be/kaarten/moeilijk-moment/ en bij verschillende winkelpunten. De kaarten kosten 2,50 EUR per stuk.

; ;